Narrow your search
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Study skills for students with dyslexia : support for specific learning difficulties (SPLDS)
Authors: ---
ISBN: 9781473925120 9781473925137 Year: 2016 Publisher: Los Angeles, Calif. Sage

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Passend voortgezet onderwijs : pedagogisch vakmanschap in de klas
Authors: ---
ISBN: 9789401433013 Year: 2016 Volume: *6 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inspiratie- en praktijkvoorbeelden uit de klas, opgeschreven met een vleugje humor. Wat is dat, Passend Onderwijs? Maatwerk, uitgaan van wat de leerling wel kan en uitgaan van de individuele behoeften van de leerling? Hoe pak je dat aan in je wiskunde les? En hoe zit het met dat respect en die veiligheid die in de schoolgids staan? In dit boek legt de auteur de vinger op de zere plek: Passend Onderwijs vindt in de klas plaats. De leraar maakt het. De leraar is een vakman of vakvrouw. Die vakkundigheid bestaat niet uit een verzameling van competenties, maar uit tal van andere, niet objectief meetbare factoren. Passend Onderwijs zit in het hoofd, het hart en de handen van de professional: de leraar. In een model van vier dimensies laat Peter Mol zien hoe je als leraar Passend Onderwijs echt waar kunt maken. Het boek bevat veel praktische informatie, voorbeelden en tal van tips. Peter Mol brengt deze informatie met humor en houdt je af en toe een spiegel voor, ook om je te laten zien wat Passend Onderwijs niet is. 'De wonderen zijn de wereld nog niet uit' hoor je zo vaak roepen bij een onverwachte ontwikkeling. Dit boek helpt je wonderen te zien. Het wonder dat je ziet als je met een open houding werkt met jongeren, ze kan lesgeven, steunen bij hun ontwikkeling en vooral open staat voor wie ze zijn. Laat ze zichzelf zijn, geef uitdagingen en toon respect. Respect voor wie ze zijn, voor hun omgeving en hun kwaliteiten. Ik wens de lezer veel wonderen toe, dat verdienen de jongeren in ons onderwijs.' Carry Roozemond, voorzitter Ingrado 'Een praktisch en inspirerend boek voor het passend onderwijzen in het Voortgezet Onderwijs. Past het jou?' Marja Cornelissen, voorzitter LBBO 'Op zijn eigen scherpe, licht provocerende manier laat Peter Mol ons zien wat passend onderwijs zou moeten zijn. Een aanrader voor alle docenten die betrokken zijn bij hun leerlingen.' Anton Horeweg, gedragsspecialist, leraar en auteur van o.a. het boek Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs.


Book
Klinische kinderneuropsychologie.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789089534859 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Klinische kinderneuropsychologie geeft een up-to-date overzicht van de wetenschappelijke inzichten die leiden tot klinisch handelen bij kinderen en adolescenten, vanuit een neuropsychologisch perspectief. Het ontrafelen van de samenhang tussen hersenfuncties en gedrag bij het zich ontwikkelende kind en de opgroeiende adolescent is uitdagend en complex. Een groot aantal vooraanstaande Nederlandse kinderneuropsychologen heeft meegewerkt aan de totstandkoming van dit handboek. Zij hebben hun kennis en ervaring op papier gezet om de complexiteit en de dynamiek van de beroepsuitoefening van de klinisch kinderneuropsycholoog voor de lezer toegankelijk te maken.In deze geheel herziene druk zijn de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen verwerkt. De veranderingen die het met verschijnen van de DSM-5 samenhangen zijn in alle hoofdstukken doorgevoerd. Bovendien is er een hoofdstuk over gedragsstoornissen toegevoegd. Hierin wordt een overzicht gegeven van de neuropsychologische kennis in relatie tot de meest voorkomende beelden in de zorg voor kinderen en jeugdigen, zoals agressie en het risico op criminaliteit.Geheel nieuw in deze editie is een hoofdstuk over gedragsstoornissen. Hierin verbinden Stephanie Goozen en Hanna Swaab de neurocognitieve kennis op het gebied van de executieve functies, de sociale cognitie en de emotieregulatie nadrukkelijk met de psychopathologie die geassocieerd is met sociale problemen, zoals agressie en het risico op criminaliteit. Met de toevoeging van dit maatschappelijk zeer relevante hoofdstuk geeft het boek een overzicht van de neuropsychologische kennis die bestaat over de meest voorkomende beelden in de zorg voor kinderen en jeugdigen.


Book
Wijzer in ontwikkelingsstoornissen : een overzicht van theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9789462927438 Year: 2016 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wijzer in Ontwikkelingsstoornissen biedt een handig overzicht van de (neurobiologische) ontwikkelingsstoornissen volgens de indeling en criteria van de recente DSM-5: verstandelijke ontwikkelingsstoornis, communicatiestoornissen, ASS, ADHD, leerstoornissen, DCD, en ticstoornissen. Er wordt gestreefd naar voldoende theoretische diepgang gecombineerd met praktische handvaten voor professionals en ouders/leerkrachten. Na de inleidende hoofdstukken met de basisbegrippen, wordt er per hoofdstuk telkens een ontwikkelingsstoornis belicht. Daarbij wordt vanuit de meest recente wetenschappelijke inzichten ingegaan op de kenmerkende eigenschappen, het diagnostisch proces met classificatiecriteria en specifieke instrumenten, en de voornaamste "evidence-based" begeleidingsopties. Er is ook aandacht voor secundaire problemen en voor het samen voorkomen van een ontwikkelingsstoornis met hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit. Dit boek kan worden gebruikt als handboek in alle opleidingen die aandacht besteden aan de ontwikkelingsstoornissen. Het is echter ook geschikt als naslagwerk voor iedereen die beroepshalve met ontwikkelingsstoornissen wordt geconfronteerd. Daarnaast kan het een hulp zijn voor familieleden van kinderen met een ontwikkelingsstoornis die de problematiek beter willen leren begrijpen maar binnen de populaire literatuur qua theorie op hun honger blijven zitten.

Keywords

hoogbegaafdheid --- Developmental psychology --- neuropsychologie --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- ticstoornissen --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- autisme --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- #PBIB:+101.10 --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Communicatiestoornissen --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Coördinatiestoornis --- #KVHB:Hoogbegaafdheid --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Ticstoornissen --- ontwikkelingssoornissen --- leerproblemen --- communicatiestoornissen --- verstandelijke beperking --- autismespectrumstoornis --- ADHD --- ASS --- dyslexie --- dyscalculie --- DCD --- 159.922.6 --- 464.0 --- 464 --- 606.1 --- Leerstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- ADHD ; kinderen --- Hoogbegaafde kinderen --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- 159.98 --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- Neurologie --- Ontwikkelingsstoornissen --- Mentaal gehandicapten --- Communicatie --- Spraakstoornissen --- Autisme --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Mbd (minimal brain dysfunction, hyperkinetisch syndroom) --- Tics --- Hoogbegaafdheid --- Ontwikkelingsproblemen --- Ticstoornissen --- Coördinatieproblemen --- Leerstoornissen --- Hyperactiviteit --- Communicatiestoornissen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Ontwikkelingsprobleem --- Ticstoornis --- Coördinatieprobleem --- Leerstoornis --- Communicatiestoornis --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt


Book
Spreekbeeld : een geschikt leermiddel voor het aanleren en automatiseren van de klank-tekenkoppeling.
Authors: ---
ISBN: 9789080623668 Year: 2016 Publisher: Tiel : GGD Rivierenland,


Book
Visible learning for literacy, grades K-12 : implementing the practices that work best to accelerate student learning
Authors: --- ---
ISBN: 9781506332352 9781506344034 1506344038 150634402X 1506344011 9781506344010 1506332358 Year: 2016 Publisher: Thousand Oaks (Cal.) Sage Publications

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"With their trademark clarity and command of the research, and dozens of classroom scenarios to make it all replicable, these authors apply Hattie’s research, and show you: How to use the right approach at the right time, so that you can more intentionally design classroom experiences that hit the surface, deep, and transfer phases of learning, and more expertly see when a student is ready to dive from surface to deep. Which routines are most effective at specific phases of learning, Including word sorts, concept mapping, close reading, annotating, discussion, formative assessment, feedback, collaborative learning, reciprocal teaching, and many more. Why the 8 mind frames for teachers apply so well to curriculum planning and can inspire you to be a change agent in students’ lives—and part of a faculty that embraces the idea that visible teaching is a continual evaluation of one’s impact on student’s learning"--


Book
Dit is dyslexie : achtergrond en aanpak
Author:
ISBN: 9789401432566 9789401436267 Year: 2016 Publisher: Houten LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Expert Prof. dr. Aryan van der Leij geeft op beknopte en zeer toegankelijke manier inzicht in deze lastige stoornis. Wat zijn de oorzaken, hoe kun je ze herkennen, wat zijn de diagnostische methoden, wat kun je er aan doen en wat zijn de mogelijkheden om de dyslexie bij het kind te beperken of zelfs te voorkomen.Het boek geeft informatie over vele aspecten rondom dyslexie en gaat in op wat er bekend is uit de wetenschap. De informatie wordt verhelderd met praktijkvoorbeelden.Het boek gaat ook in op de rol van school, hulpverlening en ondersteunende programma's. Naast de brede groep van ouders en geïnteresseerden in dyslexie is het boek geschikt voor onderwijzers, leraren, hulpverleners en studenten.(http://www.lannoocampus.be/)


Book
Handboek dyslexieonderzoek : wetenschappelijke inzichten in diagnostiek, oorzaken, preventie en behandeling van dyslexie
Author:
ISBN: 9789462925670 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Handboek dyslexieonderzoek geven de auteurs, Vlaamse en Nederlandse onderzoekers die allen zelf een vooraanstaande plaats innemen in het internationale onderzoek, het wetenschappelijk onderzoek op het gebied van dyslexie op heel bevattelijke wijze weer.De auteurs gaan in op de diagnose, erfelijkheid, hersenonderzoek, cognitieve oorzaken, preventie en de behandeling van dyslexie. Het boek is daardoor uitstekend geschikt als handboek in zowel bachelor- als masteropleidingen, maar het is ook bijzonder informatief voor al wie professioneel betrokken is bij dyslexie. In bijna alle hoofdstukken wordt de relatie tussen theorie en praktijk ter harte genomen. Het boek vergt geen speciale voorkennis en biedt de nodige verdieping in de materie.

Keywords

#KVHB:Dyslexie --- 464.1 --- dyslexie --- Leesproblemen --- Leerstoornissen --- Communication Disorders --- Dyslexia --- logopedie --- Developmental Reading Disorder --- Word Blindness --- Alexia --- Dyslexia, Developmental --- Reading Disability, Developmental --- Reading Disorder --- Reading Disorder, Developmental --- Alexias --- Blindness, Word --- Blindnesses, Word --- Developmental Dyslexia --- Developmental Dyslexias --- Developmental Reading Disabilities --- Developmental Reading Disability --- Developmental Reading Disorders --- Disabilities, Developmental Reading --- Disability, Developmental Reading --- Disorder, Developmental Reading --- Disorder, Reading --- Disorders, Developmental Reading --- Disorders, Reading --- Dyslexias --- Dyslexias, Developmental --- Reading Disabilities, Developmental --- Reading Disorders --- Reading Disorders, Developmental --- Word Blindnesses --- Learning Disorders --- Acquired Communication Disorders --- Childhood Communication Disorders --- Communication Disabilities --- Communication Disorders, Childhood --- Communication Disorders, Developmental --- Communication Disorders, Neurogenic --- Communicative Disorders --- Communicative Dysfunction --- Developmental Communication Disorders --- Neurogenic Communication Disorders --- Acquired Communication Disorder --- Childhood Communication Disorder --- Communication Disability --- Communication Disorder --- Communication Disorder, Acquired --- Communication Disorder, Childhood --- Communication Disorder, Developmental --- Communication Disorder, Neurogenic --- Communication Disorders, Acquired --- Communicative Disorder --- Communicative Dysfunctions --- Developmental Communication Disorder --- Disabilities, Communication --- Disability, Communication --- Dysfunction, Communicative --- Dysfunctions, Communicative --- Neurogenic Communication Disorder --- Dyslexie --- Dyslexie. --- Learning Disabilities --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics


Book
Handboek ADHD en comorbide stoornissen : alles over diagnose, beloop en behandeling
Authors: ---
ISBN: 9789401421171 Year: 2016 Publisher: Houten LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nieuw onderzoek laat zien dat ADHD vaak samen gaat met andere stoornissen. Dit maakt het stellen van de diagnose ADHD veel moeilijker en vraagt om een andere aanpak in de behandeling.In dit boek bespreken negen topdeskundigen, van verschillende Nederlandse universiteiten en GGZ-centra, welke comorbide stoornissen voorkomen bij ADHD. De laatste kennis uit de wetenschap komt voor het voetlicht en welke gevolgen dit heeft voor diagnostiek en behandeling.Aan de orde komen: leerstoornissen, autismespectrumstoornissen (ASS), gedragsstoornissen (ODD, CD), ticstoornissen, genetische stoornissen, motorische stoornissen (DCD) en verslaving.

Keywords

Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen ; ADHD. --- Orthopedagogics --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 159.97 --- ADHD --- Autisme --- Gedragsstoornissen (probleemgedrag) --- Hoogbegaafdheid --- Tics --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Toxicomanie (verslaving) --- 464 --- leerproblemen --- 159.97 Psychologie van het abnormale--(Psychotherapie. Groepstherapie zie {615.851};Psychiatrie zie {616.89}) --- Psychologie van het abnormale--(Psychotherapie. Groepstherapie zie {615.851};Psychiatrie zie {616.89}) --- 616.2 --- Attention Deficit Disorder with Hyperactivity --- ADDH --- Attention Deficit Disorders with Hyperactivity --- Attention Deficit Hyperactivity Disorders --- Attention Deficit-Hyperactivity Disorder --- Attention Deficit Disorder --- Attention Deficit Hyperactivity Disorder --- Brain Dysfunction, Minimal --- Hyperkinetic Syndrome --- Minimal Brain Dysfunction --- Attention Deficit Disorders --- Attention Deficit-Hyperactivity Disorders --- Deficit Disorder, Attention --- Deficit Disorders, Attention --- Deficit-Hyperactivity Disorder, Attention --- Deficit-Hyperactivity Disorders, Attention --- Disorder, Attention Deficit --- Disorder, Attention Deficit-Hyperactivity --- Disorders, Attention Deficit --- Disorders, Attention Deficit-Hyperactivity --- Dysfunction, Minimal Brain --- Syndromes, Hyperkinetic --- Ontwikkelingsproblemen --- Kinderen --- Ontwikkelingsprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie

Listing 1 - 10 of 10
Sort by